Mediáció - swot elemzés
A SWOT-elemzés hasznos eszköz ahhoz, hogy az ügyfele ügyének relatív Erősségeit és Gyengeségeit megértse, illetve azonosítsa mind az ügyfél számára kínálkozó Lehetőségeket, mind azokat az Igazságokat, amelyekkel a vitás feleknek szembesülniük kell a folyamat más meneteire vonatkozó megalapozott döntés meghozatala érdekében.
A Helyes kérdések
Ahhoz, hogy az ügyfél számára a lehető legkedvezőbb eredményt érjük el, a SWOT-elemzésének az előttünk álló mediáció vonatkozásában a helyes kérdéseketkell feltennie. A „helyes” kérdések az adott ügyre és magára a mediációs folyamatra jellemzőek, lehetővé teszik, hogy az ügyfél ügyét a maga valójában lássuk – erősségeivel, gyengeségeivel, lehetőségeivel és igazságaival együtt.
Ez a valóság vizsgálata. A helyes kérdések az ügy tiszta tényállására összpontosítanak, megszabadítva azt az érzelmektől, személyiségektől, ügyfélelvárásoktól, az Ön személyes gondolataitól, és más, zajt keltő szubjektív tényezőktől, amelyek a határozott döntéshozatalt zavarják.
A SWOT-elemzés által nyújtott információkkal felszerelkezve könnyebben kidolgozhatja azt a vitamegoldási stratégiát, amely legjobban kihasználja az ügyfél ügyének tényállását és körülményeit. Meghatározhatja az ügy tárgyához és az ügyfél szükségleteihez leginkább megfelelő mediációs megközelítés és stílus fajtáját is.
Az alkalmas mediátor
A helyes kérdések a múltban alkalmazott mediátorok és az ügyfél ügyében való alkalmasságuk pártatlan értékelését is elvégzik. Felvetődhet a kérdés, hogy szükség van-e egy képzettebb közvetítőre.
Az igazság az, hogy a mediáció sikeressége szorosan kapcsolódik a mediátor kiválasztásához. A különböző ügyek különböző mediátori tulajdonságkészleteket igényelnek a legjobb eredmény eléréséhez, ügyfele pedig az ön bölcs választására hagyatkozik. Ez a Mediációs SWOT-elemzés pontosan ebben a választásban nyújt segítséget.
A SWOT-elemzés lehetővé teszi, hogy az adott ügyet a maga valójában lássuk: erősségeit, gyengeségeit, a lehetőségeket és az igazságokat.
Ez az ügy tiszta tényállása, megszabadítva az érzelmektől, személyiségektől, ügyfélelvárásoktól, az Ön személyes gondolataitól, és más, zajt keltő szubjektív tényezőktől, amelyek a határozott döntéshozatalt zavarják.
- RÉSZ ERŐSSÉGEK ÉS GYENGESÉGEK
Jelezze, hogy a felsorolt elem az ön ügyfelének ügyében Erősségként vagy Gyengeségként jelenik-e meg. Hagyja üresen, amennyiben nem alkalmazandó. Illesszen be olyan további elemeket a SWOT-elemzésébe, amelyek az ügy tényállására és körülményeire jellemzőek!
1 | Helyszín | □ Igen □ Nem | |
2 | Demográfia | □ Igen □ Nem | |
3 | Bírói testület előtti tárgyaláshoz való jog | □ Igen □ Nem | |
4 | Választottbíráskodáshoz való jog | □ Igen □ Nem | |
5 | Eljáró bírák/választottbírák szakmai háttere | □ Igen □ Nem | |
6 | Eljáró bírák/választottbírák temperamentuma | □ Igen □ Nem | |
7 | Ellenérdekelt ügyvéd tapasztalata | □ Igen □ Nem | |
8 | Ellenérdekelt ügyvéd eljárása | □ Igen □ Nem | |
9 | Az ügyfél hírneve a közösségben | □ Igen □ Nem | |
10 | Bírói vélemény az ügyfélről | □ Igen □ Nem | |
11 | Tanúk szavahihetősége | □ Igen □ Nem | |
12 | Releváns tények | □ Igen □ Nem | |
13 | Alkalmazandó jog | □ Igen □ Nem | |
14 | A szakértők Daubert/Frye-vizsgálata | □ Igen □ Nem | |
15 | Ügyfél anyagi forrásai | □ Igen □ Nem | |
16 | Felek közti hatalmi viszonyok | □ Igen □ Nem | |
17 | Perköltség | □ Igen □ Nem | |
18 | Rossz precedens teremtése | □ Igen □ Nem | |
19 | Elfogadott rendelkező beadványok | □ Igen □ Nem | |
20 | Elfogadott perindító beadványok | □ Igen □ Nem | |
21 | Egyéb elfogadott beadványok | □ Igen □ Nem | |
22 | Ítélet végrehajthatósága | □ Igen □ Nem | |
23 | Ügyfél bonyolultsága | □ Igen □ Nem | |
További ERŐSSÉGEK: | |||
További GYENGESÉGEK: | |||
Most, hogy egyértelműen azonosította az ügyfele ügyének vonatkozó erősségeit és gyengeségeit, körvonalazza ügyfele kilátásait a szélsőséges eredmények elkerülése végett a folyamat előrehaladtával.
- RÉSZ: LEHETŐSÉGEK
Jelezze, hogy a felsorolt elem az ügyfél számára felmerül-e Lehetőségként. Adjon hozzá további Lehetőségeket, amelyeket az ügyfelének figyelembe kellene vennie a legkedvezőbb eredmény elérése érdekében!
1 | Az ügyfél nyújthat-e be az ügy jellegét megváltoztató beadványt? | □ Igen □ Nem |
2 | Tehet-e az ügyfél lépéseket az ügy elintézési idejének megváltoztató? | □ Igen □ Nem |
3 | Azonosított-e be olyan témákat, amelyek befolyásolhatják a bírákat? | □ Igen □ Nem |
4 | Igényli-e az ügyfél a bizalmasságot, hírneve védelme érdekében? | □ Igen □ Nem |
5 | Hozhatóak-e intézkedések a releváns, de kényes kérdések hangsúlyozására vagy elkerülésére? | □ Igen □ Nem |
6 | Vannak-e alternatívái az egyszeri fizetésnek, mint például a részletfizetés vagy a jövőbeli tranzakciók diszkontálása? | □ Igen □ Nem |
7 | Az egyezség egyes rendelkezései csak mediációval érhetőek el? | □ Igen □ Nem |
További, az ügyfél számára elérhető LEHETŐSÉGEK: | ||
A következő lépésben vizsgálja meg az első részben beazonosított Erősségek és Gyengeségek listáját. Van-e olyan Erősség, amelyet az ügyfél még nem fogadott el mint Igazságot? Van-e olyan Gyengeség, amelyet az ügyfél még nem fogadott el mint Igazságot?
- RÉSZ: IGAZSÁGOK
Azonosítson be minden, a vitára jellemző Igazságot, amelyeket a feleknek a mediáció során való ésszerű és megalapozott döntések meghozatalához el kell fogadniuk? Egészítse ki további Igazságokkal, amelyekkel az ellenérdekelt fél vagy az Ön ügyfele szembesül a vita mediációs rendezése során!
1 | A per/tárgyalás kimenetele ésszerűen megjósolható-e? | □ Igen □ Nem |
2 | Ügyfelének a per/tárgyalás „mindent vagy semmit” kimenetelével kell-e szembenéznie? | □ Igen □ Nem |
3 | Tudja-e, hogyan döntöttek az eljáró bírák/választottbírák hasonló ügyekben? | □ Igen □ Nem |
4 | Büntetett előéletű-e valamelyik kulcsfontosságú tanú? | □ Igen □ Nem |
5 | Az ügyfelének a szervezeti felépítése megnehezíti-e a gyors döntéshozatalt? | □ Igen □ Nem |
6 | Megterheli-e az ügy bonyolultsága a bírát? | □ Igen □ Nem |
7 | Ügyfele képes-e az összes igény vagy védekezés valamennyi elemének bizonyítására? | □ Igen □ Nem |
8 | Ügyfelét érintik-e mögöttes felelősségi, kárpótlási vagy helytállási igények? | □ Igen □ Nem |
9 | Vannak-e követelések az ügyben esetlegesen megfizetett követelésekre? | □ Igen □ Nem |
10 | A felek várhatóan együttműködnek- a jövőben? | □ Igen □ Nem |
11 | Ügyfelének jelentős időt kell-e majd töltenie a családjától távol? | □ Igen □ Nem |
12 | Ügyfelének jelentős időt kell-e majd töltenie a munkahelyétől távol? | □ Igen □ Nem |
További, elfogadandó IGAZSÁGOK: | ||
Végül, most, hogy reálisan értékelte az ügyet, meg kell határoznia, melyik mediátor biztosítja a legnagyobb eséllyel a sikeres kimenetelt. Ez különösen akkor hasznos, ha megérti az ügyfél személyiségét.
- RÉSZ: A MEGFELELŐ PROFESSZIONÁLIS KÖZVETÍTŐ KIVÁLASZTÁSA
Az alkalmazott mediátorokat esetenként értékelje. A mediátor, aki utolsó ügyét intézte lehet, hogy nem alkalmas a mostani ügy esetében. Bármely mediáció végső sikere a különböző mediátorok készségeire vonatkozó ismeretein múlhat, és azon, hogy az ügy szempontjából megfelelő adottságok kombinációjával rendelkező szakembert választja-e ki.
A Brandon S. Peters által írt „How to Select the Best MEdiator – A Guide for Legal Professionals” című e-könyv gyorsan megismerteti Önnel a különböző mediátor-megközelítéseket, stílusokat és ismereteket. Ingyenes példányok a www.immediateresolution.com honlapon érhetőek el.
1 | Ügyfelének érdekeit leginkább az elősegítő mediációs megközelítés szolgálja? | □ Igen □ Nem |
2 | Ügyfelének érdekeit leginkább az értékelő mediációs megközelítés szolgálja? | □ Igen □ Nem |
3 | Ügyfelének érdekeit leginkább az átalakító mediációs megközelítés szolgálja? | □ Igen □ Nem |
4 | Ügyfelének érdekeit leginkább az eklektikus mediációs megközelítés szolgálja? | □ Igen □ Nem |
5 | Ügyfelének érdekeit leginkább egy minimális mértékben beavatkozó mediátor szolgálja? | □ Igen □ Nem |
6 | Ügyfelének érdekeit leginkább egy közepes mértékben beavatkozó mediátor szolgálja? | □ Igen □ Nem |
7 | Ügyfelének érdekeit leginkább egy nagy mértékben beavatkozó mediátor szolgálja? | □ Igen □ Nem |
8 | A kiszemelt mediátorok képesek-e gond nélkül áttérni egyik megközelítésről illetve stílusról a másikra, a mediációs folyamat előmozdítása érdekében? | □ Igen □ Nem |
9 | A kiszemelt mediátorok ismerik-e az ügyfél adott ügyének tárgyára vonatkozó jogszabályokat? | □ Igen □ Nem |
10 | A kiszemelt mediátorok rendelkeznek-e kiemelkedő személyközi és kommunikációs adottságokkal? | □ Igen □ Nem |
11 | A kiszemelt mediátorok rendelkeznek-e jól elsajátított és kreatív problémamegoldási képességgel? | □ Igen □ Nem |
12 | A kiszemelt mediátorok arról ismertek-e, hogy olyan alapossággal figyelnek oda a részletekre, amely semmilyen lehetőséget nem hagy figyelmen kívül? | □ Igen □ Nem |
13 | A kiszemelt mediátorok rendelkeznek-e egyedi tárgyalóképességgel? | □ Igen □ Nem |
14 | A kiszemelt mediátorok képesek-e egy vita kibogozására és az egyéni ügyek átformálására a felek közti nagyobb fokú megértés elősegítése érdekében? | □ Igen □ Nem |
15 | A kiszemelt mediátorok arról ismertek-e, hogy a problémás ügyfelekkel hatékonyan bánnak? | □ Igen □ Nem |
További, a jelen ügyben szükséges MEDIÁTOR-TULAJDONSÁGOK: | ||
Hozzászólás