Üzleti tevékenység-e a mediáció?
2017.04.18. 14:15:32 hozzászólás

Üzleti tevékenység-e a mediáció?

„Amit mi csinálunk, megváltoztatja a világot, ezért csináljuk.”

 

 

 

Stephen Walker (Goodman Walker)    

A mediáció, mint üzleti tevékenységről szóló blog-sorozat első részében Stephen Walker, az „Üzleti tevékenység elindítása mediátorként” című (Bloomsbury, 2015 december) mű szerzője, azt vitatja meg, hogy a mediáció tekinthető-e üzleti tevékenységnek.

 

Üzleti tevékenység-e a mediáció?

A rövid válasz igen, ha úgy akarjuk. De kell, hogy az legyen?

Nem mindenki gondolja így. Sir Peter Cresswell, egykori legfelsőbb bírósági bíró az Egyesült Királyságban, most pedig döntőbíró és mediátor, azt mondta az Arbitrátorok Intézetének Mediációs Szimpóziumán 2016 szeptemberében, hogy a mediáció inkább hivatás, mint üzleti tevékenység. Az ICC mediációs kerekasztalának résztvevői a párizsi mediációs versenyen úgy beszéltek a mediációról, mint egy életpályáról. Mi a különbség a kettő között?

Az életpálya tevékenységekkel teli hivatás. Magához vonz. Valami máshoz járulsz hozzá, nem a saját jólétedhez. Másokat akarsz szolgálni és másoknak jót tenni. Ezzel nincs semmi baj. Hacsak nem az, hogy azok, akik a hivatásuknak élnek, gyakran rosszul vannak fizetve, ez őket nem zavarja, nem a pénzért csinálják, hanem valami másért.

A mediációs közösségen belül ez gyakran jótékonysági munka vagy esetleg közösségi mediáció, ami az Egyesült Királyságban ingyenes tevékenység. Ahogy Stephen Ruttle, a híres és sikeres közösségi mediátor, aki közösségi mediációs szolgáltatást is nyújt, azt mondta: „Amit mi csinálunk, megváltoztatja a világot, ezért csináljuk.”

 

Kapcsolódó kép

Vajon Sir Peter Cresswellnek igaza van-e, amikor különbséget tesz az üzleti tevékenység és a hivatás között?

Sokan úgy gondolják, hogy igen. A hivatás olyan tevékenységet jelent, amelyet olyan szakemberek végeznek, akik speciális képzésben részesültek, melynek tevékenysége szabályozott, és ahol inkább ügyfelek, mint vevők vannak. Elvárásai és céljai nem a részvényesek profitja.

A mediáció hivatás? Nem, nem az – legalábbis nem az Egyesült Királyságban. Nincs szabályozva. Bárki mediátornak nevezheti magát. Nincs a használatára vonatkozó előírás, korlátozás, mint az építészeknél, orvosoknál vagy ügyvédeknél. Nincs előírva semmilyen kötelező képzés. Nincs etikai szabályzat.

Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy a mediátorok nem végeznek szakszerű munkát. Sok mediátornak van egy alapképesítése, például jogi, számviteli, egészségügyi, HR-es stb. Szakmai normáikat beviszik a mediációba. De ez még mindig nem teszi a mediációt hivatássá, szakmává.

Tehát a mediáció üzleti tevékenység? Bárki, aki részt vesz egy mediációs összejövetelen ezt gondolja. A mediátorok által leggyakrabban tárgyalt téma az, hogy miért nincs elég mediációs tevékenység. Elégedetlenek az elvégzett mediáció mennyiségével, és a díjazásukkal. Sokakat frusztrál, hogy nem tudják teljes állásban végezni és csak részmunkaidőben tudnak mediálni, foglalkozásuk kiegészítéseként.

Miért olyan fontos ez? Ha sikert akarsz elérni az üzletben, úgy kell végezned a tevékenységedet, mint egy üzleti tevékenységet. Ez nem jelent se spórolást se túlzott árakat, hanem üzleti módon való hozzáállást jelent. Minden olyan dolgot meg kell tenni, amit a legtöbb üzlet megtesz, ha sikert akar elérni. Feltesszük azt az öt kulcskérdést, ami mindenfajta üzleti tevékenységre vonatkozik:

  1. Mit árulok?
  2. Kinek árulom?
  3. Mit akarnak venni?
  4. Hogyan jutok el a piacra?
  5. Mennyi pénzt, időt és energiát tudok invesztálni az üzletbe?

Ha nem vagy ezekkel tisztában, nem leszel sikeres. Birtokolnod kell azt az egy dolgot, amit minden sikeres üzlet birtokol, és ami a sikertelenebbeknek nincs - ez az üzleti terv. Ezt meg kell írni. Nem kell, hogy bonyolult legyen. Ha bármi kétséged van ezt illetően, látogasd meg Geoff Sharp weboldalát.

Nem kell amiatt szégyenkezned, hogy üzleti tevékenységet szeretnél folytatni. Nem megalázó, ha a mediációra, mint üzleti tevékenységre gondolsz, és pénzt szeretnél keresni. Nem értek egyet Ian Macduff megközelítésével, aki úgy utal a díjazásra, mint „kellemetlen, de szükségszerű kérdésre”, (Ian blogja: „Az asztal megterítése”).  Ha sikeres mediációs tevékenységet akarsz folytatni, nem szabad a pénzre úgy tekinteni, mint szükséges rosszra. A pénzforgalom bármely üzlet vérárama. És fel kell tenned az öt kulcskérdést itt is. Hogy hogyan tedd ezt, ez lesz következő blogom témája.

 

Források:

http://www.worldmediationsummit.com/is-mediation-a-business/

http://geoffsharp.co.nz/

Fordított: Dezsőfi Beatrix

Kép forrása: http://qms.com.vn/national-partners-459-2.html

Hozzászólás

Érdekes lehet számodara

Indul a KEMI mediációs képzésének őszi csoportja

2019.07.08. 12:28:37

Regisztráljon mielőbb és szerezzen versenyképes szakmát velünk!

Egyéni és csoportos szupervízió

2019.06.12. 10:29:18

A KEMI elnöke, dr. Németh Zoltán egyéni és csoportos szupervíziót tart mediátorok részére

Sikeresen elindult a KEMI mediációs képzése

2019.05.16. 9:21:42

Már lehet jelentkezni őszi csoportunkba is!